Willem Thies

 

Ontmoet de dichter... 13 oktober 2018

 

 

Geen verweer, klaag me aan

 

Soms wil ik mijn lichaam bedekken, uit teleurstelling

en schraalte, het lichaam is dan niet wat mij past maar wat mij

aankleeft, een stroeve laag die net niet sluit, scheef

gelegd, maar de verbindingsstof droogt al, zachtjes

tracht ik te herstellen, het vel te verschuiven, het scheurt –   

 

Willem Thies (Nijmegen, 17 februari 1973) is een Nederlandse dichter en essayist. Hij debuteerde in 2006 met de bundel Toendra (in de door Gerrit Komrij gestarte Sandwichreeks), die bekroond werd met de C. Buddingh’-prijs voor het beste debuut in 2006. Daarna verschenen resp. Na de vlakte (2008, genomineerd voor de J.C. Bloemprijs), Twee vogels één kogel (2012), Meer mensen dan reddingvesten (2015). In september jl. is zijn vijfde bundel gepresenteerd: Na het paringsritueel.

 
meer informatie

Tegen het vergeten: Ellen Warmond

 

29 september 2018

 

Tegen het vergeten 6.

 

 

Poëzie is een steen

die een steen ontmoet

en moet slikken van ontroering

een wonder maar nog onvertaald

want zonder taal zijn er alleen

een steen en een andere steen

 

Kent u dit gedicht? Kent u de dichter van dit gedicht? Het is geschreven door Ellen Warmond (1930-2011), aan wie wij aanstaande zaterdag een aflevering wijden van Tegen het vergeten. Daarvoor willen wij u van harte uitnodigen.

 

“Op 28 juni 2011 is de dichteres Ellen Warmond op tachtigjarige leeftijd overleden. Ze was al enige tijd ziek. Ellen Warmond is een pseudoniem. Haar echte naam is Pietronella Cornelia van Yperen. Ellen Warmond debuteerde in 1953 met de bundel Proeftuin, waarvoor zij meteen de Reina Prinsen Geerligsprijs kreeg. Haar poëzie week door de eigen toon en vorm af van de poëzie van de Vijftigers, maar stond daar toch ook niet helemaal los van. Maar meer dan met Lucebert en Kouwenaar wordt haar werk in verband gebracht met dat van Gerrit Achterberg, Hanny Michaelis en Hans Lodeizen.

 

Proeftuin

In 1953 debuteerde Ellen Warmond met gedichten in het literaire tijdschrift Maatstaf. In hetzelfde jaar verscheen haar debuutbundel Proeftuin. Voor dit debuut kreeg zij de Reina Prinsen Geerligsprijs. De poëzie van Warmond trok de aandacht door haar oorspronkelijke taalgebruik, zoals in het gedicht ‘Changement de Décor’, dat begint met: ‘Zodra de dag als een dreigbrief/in mijn kamer wordt geschoven/worden de rode zegels van de droom/door snelle messen zonlicht losgebroken’.

 

Anders dan Vijftig

De gedichten van Warmond waren soberder van vorm dan die van Vijftigers als Lucebert en Kouwenaar die op dat moment de poëzie in Nederland beheersten. Ze wordt daarom meer vergeleken met dichters als Hans Lodeizen en Gerrit Achterberg dan met de allerexperimenteelste Vijftigers. Maar ook bij Warmond is een zoeken zichtbaar naar nieuwe uitdrukkingsvormen. Bij Warmond is echter ook altijd heel veel distantie en ironie in het spel. Haar ‘verstandelijkheid’ werd haar soms verweten, maar volgens de dichter-criticus Herman de Coninck was dat juist haar kracht, volgens hem gebruikte ze haar verstand ‘om er niets van te begrijpen; ze noemt zichzelf niet voor niets Warmond’.

 

Existentialisme of melancholie

De poëzie van Ellen Warmond is veel gelezen in het licht van het existentialisme, dat hoogtij vierde in de jaren vijftig. Het zou daarbij gaan om vervreemding, leegte, onvermogen om in taal te communiceren en eenzaamheid. Al die aspecten zijn aan te wijzen, maar er zijn ook hele andere interpretaties mogelijk. Onderzoekster Maaike Meijer wees erop dat in de poëzie van Warmond en van Vasalis, Michaelis en andere dichteressen ook een veel specifiekere thematiek is terug te vinden: de ‘grote melancholie’ van vrouwen die in de wederopbouwjaren werden teruggedrongen in de vooroorlogse gezinsverhoudingen.

 

Letterkundig Museum

Naast haar eigen werk zette Ellen Warmond zich ook jarenlang actief in voor het werk van anderen. Ze was 1955 van tot 1983 werkzaam bij het Letterkundig Museum in Den Haag, eerst als secretaresse van directeur Gerrit Borgers, later als algemeen medewerker. Voor het Letterkundig Museum verzorgde ze verschillende publicaties over auteurs als Gerrit Achterberg, Pierre Kemp, J. Slauerhoff, Anna Blaman en Simon Vestdijk. In 1987 kreeg Ellen Warmond de Anna Bijnsprijs voor haar gehele oeuvre.”  (Tekst op site KB)

 

Naast een inleiding op het werk van Ellen Warmond en de lezing van een aantal gedichten is er ook een gesprek met goede vrienden van Ellen Warmond over haar leven en haar werk.

 

Tegen het vergeten 6: Ellen Warmond vindt plaats in het PcN op 29 september 2018 14.00 uur en duurt tot ongeveer 16.00 uur. Entree is  € 5,00 en elk entreebewijs is tevens een kortingsbon die besteed kan worden in de PcN-poëziewinkel.

 
meer informatie

Dichterlijk drieluik. Met o.a. Noêma Celeste Neijboer, Joris Pinseel, Chelsea Oost en Lo

 

9 september 2018

 

Drie dichtbundels, drie video's, drie disciplines. Poëzie, film en soundscape komen samen op een experimentele wijze.

 

De vertoning van de drie video's wordt verrijkt met drie gastoptredens van de volgende dichters: Joris Pinseel, Chelsea Oost en Lo. De middag wordt geopend en afgesloten met live akoestische muziek van oa violiste Roza Ambrosius. 

Noêma Celeste Neijboer (NCN) schreef drie bundels: Snelle Schemer (reeds gepubliceerd in 2017), Vlinder Vuur en Zachte Kracht. In haar poëzie komen thema's zoals transformatie, verlangen en de mystiek van de natuur voor. Motief Media (Kyllian Hazes) zocht de juiste beelden bij haar stem. Invisible Ralf (Ralf Gerritse) maakte de soundscapes. 

De laatste twee exemplaren van de eerste en twee druk van Snelle Schemer zullen te koop zijn. De gedichten van de Vlinder Vuur-bundel zijn op A3 formaat getekend en geschilderd aanwezig om te bekijken; ze zijn afzonderlijk te koop. Beide bundels zijn door Noêma ontworpen en met de hand geschreven, getekend en geschilderd.

De bundel Zachte Kracht is samen met kunstenaar Edith Peters ontworpen en ook ter inzage en verkoop.

 

Gitarist Bastiaan Siemerink heeft samen met Noêma een aantal gedichten uit Vlinder Vuur tot muzikale composities getransformeerd en zij zullen deze ten gehore brengen.

 

Bundelpresentatie Rainer Maria Rilke: Als ik jou eenmaal verlies / Einmal wenn ich dich verlier

 

Ontmoet de dichter... 8 september 2018

 

Op zaterdag 8 september om 14:00 tot 16:30 uur tijdens 'Ontmoet de dichter ... Rainer Maria Rilke' wordt deze tweetalige bundel, Als ik jou eenmaal verlies / Einmal wenn ich dich verlier, onder leiding van Kees Godefrooij, gepresenteerd.

 

Entree  € 10,00  en voor Vrienden van het PcN, bibliotheekpashouders en studenten: € 7,50. Elk entreebewijs is tevens een boekenbon van € 5,00 die besteed kan worden in de PcN poëziewinkel en in de PcN poëziekraam op de boekenmarkt. U bent meer dan welkom!

 

Voor de tweetalige bundel Als ik jou eenmaal verlies / Einmal wenn ich dich verlier werden zestien gedichten van Rainer Maria Rilke vertaald door Mereie de Jong. Zestig Vlaamse en Nederlandse dichters lieten zich inspireren door voornoemde grootheid en schreven een reflectie op een van de zestien gedichten. Het merendeel van deze reflecties werd in het Duits overgezet door Janet Blanken. Jos van Hest voerde de redactie van de Nederlandse gedichten, Kees Godefrooij selecteerde het werk van Rilke en Stichting Spleen liet deze bundel het levenslicht zien.

 

Stadsspreekuur met Amal Karam

 

8 september 2018

 

Workshop Rainer Maria Rilke lezen

 

1 september 2018

 

Rainer (eigenlijk: René, daar zit wel een apart verhaal aan vast) Maria Rilke wordt algemeen beschouwd als een de grootste lyrici in de Duitse poëzie. Hij werkte in een bewogen periode, in de eerste twee decennia van de twintigste eeuw. In het Parijs van 1908, beïnvloed door grootheden als Rodin en Cézanne, schreef Rilke onder meer 'Schlaflied', met de iconische eerste regel 'Einmal wenn ich dich verlier'.

 

Tijdens de workshop zul je merken waarom, en ook wie zijn grootste 'concurrenten' zijn. Wim van Til plaatst hem in zijn tijd en geeft ook aan welke invloed zijn poëzie heeft gehad op de Duitse en Nederlandse dichters.

 

Zaterdag 1 september om 11:00 uur begint de workshop Rainer Maria Rilke lezen   met de tweetalige bundel Als ik jou eenmaal verlies. Deelnemen kost € 5,00. Elke deelnemer krijgt een boekenbon van € 5,00 die besteed kan worden in de PcN  poëziewinkel.

 
meer informatie

Open Podium. Met Wibo Kosters, Opa IJsbeer, Chris van de Ven, Kathinka Kreeberg, Florian Frey en Noêma Celeste Neijboer

 

 25 augustus 2018

  • Wibo Kosters zal zijn debuutbundel Inwoner in het daglicht houden. Deze is begin deze maand uitgegeven door uitgeverij Anderszins.
  • Henk Bogaard zal zich deze middag toeleggen op verheffende en tragische stand-up comedy. Zelf noemt Henk het liever cabaret.
  • De dichters Opa IJsbeer, Chris van de Ven, Kathinka Kreeberg en Florian Frey zullen deze middag optreden. Noêma Celeste Neijboer zal een voorschouw geven van haar presentatie 'Dichterlijk Drieluik: Video Release', (9 september in het PcN).
  • Lara Willems, recently back from the USA, zal met haar breekbare songs de muziek verzorgen.
 

Lunchpauze Poëzie *)

 

18 augustus 2018

 

Zaterdag 18 augustus van 12.00 – 14.00 uur behandelt Wim van Til tijdens Lunchpauze poëzie *) opnieuw bundels die in de afgelopen maand verschenen zijn. Neem gerust je brood en drankjes mee, je mag met volle mond meepraten. Misschien heb je die al gelezen, dan kun je je leeservaring onder de aandacht van de aanwezigen brengen.

 

Entree is € 5,00  en elk entreebewijs is tevens een boekenbon van € 5,00 die besteed kan worden in de Poëziewinkel van het PcN.

 

Poëziewandeling

 

18 augustus 2018

 

Poëziewandeling met  dichter Marijke Hanegraaf, die u langs historische plekken in de binnenstad leidt waar dichters inspiratie vonden voor een gedicht. Sommige gedichten zijn opgenomen in de Literaire Bakens van de stad, de andere worden u voorgelezen.

 

Alle gedichten zijn afgedrukt in een speciaal boekje met de route van  de wandeling.

 

Tweede Mariken Podium. Met Abdul Broekema, Els de Groen, Noêma Celeste Nijboer en Thijs Besselink

 

28 juli 2018

 

Anastasia Osoianu en Theo Jennissen laten de film BETTE OU BELLE LAST zien en een poëtische filmische impressie van een eerdere Marikenperformance. 

 

Dineke De Velde Harsenhorst zingt eigen Marikenliedjes.

 

De dichters Abdul Broekema, Els de Groen, Noêma Celeste Nijboer en Thijs Besselink vertolken vers geschreven (hedendaagse) poëtische Marikeninterpretaties.

 

Inloggen / registreren

Ik ben al gebruiker

Voer uw e-mail adres en uw wachtwoord in om u op de website te identificeren.

 

Wachtwoord vergeten?

 

Schakel JavaScript in om gebruik te maken van onze inlogfunctie

Voer uw e-mailadres in en klik op herstellen. Als u met het ingevoerde adres inderdaad al een account heeft bij ons zult u per e-mail een nieuw wachtwoord ontvangen.

Ik wens gebruiker te worden

Registreren Sluit popup