Hieronder vind je de nieuw verschenen bundels van de laatste maanden. Ze worden elke derde zaterdag van de maand tussen twaalf en twee besproken in het Poeziecentrum. U bent van harte welkom om daarbij aanwezig te zijn.

 

Ik en het gedicht

Ik en het gedicht

Jeanet van Omme

Uitgeverij: Schrijfatelier Uitgeverij

 

In 2001 richtte Jeanet van Omme het Schrijfatelier op, voornamelijk om haar lesactiviteiten daarin onder te brengen. Haar lesideeën bundelde ze in 2014 (De Aap en het Alfabet, 26 lessen uit het Schrijfatelier). Dit is de tweede uitgave van het Schrijfatelier Uitgeverij. In de nieuwe bundel laat Van Omme 3 dichters aan het woord die alle drie verbonden zijn aan het Schrijfatelier.

 

Zo lijkt het boek tevens een brochure van …; de dichters, Anne van Amstel, Floor Buschenhenke en Sasja Janssen worden ondervraagd op 4 onderdelen van het schrijven. In een gesprekje met Van Omme gaan ze daarop dieper in aan de hand van een (eigen) voorbeeldgedicht. Zo is de bundel/brochure ook nog een mini-bloemlezing! De thema’s zijn: beginnen, herschrijven, afhechten en publiceren. Ik en het gedicht is vooral interessant voor de (door)startende dichter, het bevat tips en trucs – al zijn die wel gekokerd door de 3 dichters, natuurlijk- en voldoende stof tot nadenken.

 

Spijtig is alleen (en dat is eigenlijk het enige kritiekpunt) dat Van Omme nergens echt doorvraagt, geen kritische vragen stelt en snel tevreden is met een antwoord.Een mooi boek dat wellicht iets te snel is afgemaakt. Smaakt zeker naar meer.

Jeanet van Omme
Hoe de eerste vonken zichtbaar waren

Hoe de eerste vonken zichtbaar waren

Simone Atangana Bekono

Uitgeverij: Lebowksi/Wintertuin

 

hoe de eerste vonken zichtbaar waren is het afstudeerproject van Simone Atangana Bekono, die in 2016 afstudeerde aan Artez Hogeschool der Kunsten, afdeling Creative Writing. De drie afdelingen dragen deze titels: wrijving (6 gedichten, genummerd 1 t/m 6), ontsteking (2 brieven) en vonken (3 gedichten, genummerd 7 t/m 9). De gedichten beslaan soms 2, 3 of 5 bladzijden, een tweetal blijft op 1 pagina.

 

Simone gebruikt veel woorden, waardoor een levendige, soms swingende soms surrealistische wereld ontstaat. Die wereld draait wel om de “ik” die in die wereld een weg zoekt, ontmoetingen heeft, frustraties wegschrijft en zoekt naar haar plaats. Voor een debuut staat de bundel vol sterke zinnen, vonken. Dat deze vonken nog wat dansen rond de haard, geeft wel aan dat het echte vuur nog niet is gevonden. Het vuur waaraan de lezer zich brandt maar ook warmen kan.

 

De vonken beloven veel, al lijkt het alsof in de eerste cyclus het meeste kruit verschoten wordt. De brieven voegen niet zoveel toe, dienen wellicht ook alleen maar als scharnier tussen de dichtbeelden.

Simone Atangana Bekono
Toerisme

Toerisme

Gilles Boeuf/Edwin Fagel

Uitgeverij: Aporeia

 

Toerisme is een dubbelbundeltje. Er zijn 2 dichters in gebundeld die beide hun cyclus met die titel hebben gedoopt. Naast Gilles Boeuf is dat Edwin Fagel (nr. 8 op deze lijst). De tweekleurendruk maakt het eenvoudig beide dichters te volgen, al worden de bladzijden wel afgewisseld, zodat er ook een doorlopende lijn gevolgd kan worden met afwisselend de ene en de andere dichter.

 

Traditioneel lezen we van links nar rechts, dus start de bundel met een gedicht van Fagel, toerisme. Zijn 5 gedichten spelen op en rond het strand. De zee is decor van een fantasie waarin mythische beelden afgewisseld worden met dagelijkser zaken.

 

De gedichten van Gilles Boeuf daarentegen hebben de berg(en) als decor, spelen zich af in de hoogte en draaien om een “ik” die -blijkt later- wacht op een helikopter vanwege een gebroken been. De vervlechting van de gedichten levert geen extra spanning op en dat is spijtig. Er lijkt geen verbinding tussen beide. Maar de uitgave en de opzet is sympathiek.

Gilles Boeuf/Edwin Fagel
Stelsel, de zeven hoofdzonden

Stelsel, de zeven hoofdzonden

Mark Boog

Uitgeverij: Atalanta Pers

 

Stelsel is de 115de uitgave van de Atalanta Pers.

Opnieuw heeft René Bakker een huzarenstukje geleverd. Al heeft hij natuurlijk de hulp gehad van Mark Boog, de dichter die hem al meer gedichten heeft bezorgd, en van Huub Niessen die de tekeningen maakte.

De zeven hoofdzonden (afgunst, hebzucht, hoogmoed, luiheid, lust, vraatzucht en woede) worden steeds in 4 strofen van 4 regels, kwatrijnen dus, beschreven. De tekeningen vormden het kader voor Boog.

Mark Boog
In ’t voorbijgaan

In ’t voorbijgaan

T. van Deel

Uitgeverij: Ser J.L. Prop

 

Van alle drukkers in de marge is Ser Prop een van de sympathiekste. Niet bij uitstek als persoon, ik vind het aimabel en een vriend, vooral als drukker is hij mij lief. Hij houdt het bij de letter en het papier. Geen 'gerommel' met effecten, illustraties, speciale letters e.d.; gewoon, één letter en één soort papier. Heerlijk eenvoudig, maar o zo mooi.

Zijn jongste product is een gedicht van Tom van Deel, een dichter die hij graag drukt, bij de dood van Robert Anker. Eén gedicht, maar wel een heel persoonlijke herinnering. In een oplage van 40 exemplaren.

 

Waarvan eentje dus in ons huis.

T. van Deel
Niemandslandnacht

Niemandslandnacht

Annemarie Estor

Uitgeverij: Wereldbibliotheek

 


 

De achterflap: “In Niemandslandnacht  is weinig echt wat het lijkt. De stad Orb-e-Grout is in twee stukken gesneden. Niemand mag van Orb naar Grout of omgekeerd. Op een dag ontdekt Pili dat er een complot bestaat.

Ze wordt ontvoerd door een juffrouw met een motorfiets en een toverlantaarn, en maakt kennis met haar broer die bleef leven nadat hij werd geaborteerd. Wat heeft dat oude echtpaar dat in een tent onder een viaduct het tabernakel van Sint Servaas bewaart, hiermee te maken? En waarom kloneert een hersenonderzoeker mensen in een verlaten lab?

Niemandslandnacht is een weelderige wereld van extremen. Exotisch, maar vaak ook akelig herkenbaar.”

De bundel “combineert” diverse fantasythema’s uit de wereldliteratuur. Geen persiflage, een voorzichtige trilling is genoeg om This perfect day, Nineteeneightyfour en andere verhalen op te roepen. Grillig, luguber soms, maar vooral beheerst.

Annemarie Estor
Habitus

Habitus

Radna Fabias

Uitgeverij: De Arbeiderspers

 

Zonder liefde is alles zinloos. Die zinsnede komt uit de hedendaagse vertaling van het boek Korintiërs waarnaar verwezen wordt in de bundel van Radna Fabias. Tegen de tijd dat je op die bladzijde bent aanbeland, heb je je een weg gebaand door één grote stulpende massa ritme, een woordenstroom die zo genadeloos aangenaam is, dat je je gewillig laat meeslepen. Betoverd, geestdriftig, en vanaf de eerste bladzijden verslaafd aan deze poëzie. De herhalingen die net iets anders worden, de lichamelijk beelden en de roes die uitgaat van dat ritme in deze taal. In één woord: heerlijk. Het eerste gedicht heet wat ik verstopte; wat daaruit tevoorschijn komt, is een zo overstelpend woest sensueel ritueel, een litanie voor de ziel.

 

Dit debuut hoort alle prijzen te winnen die er nog uitgereikt worden.

Radna Fabias
Tot iemand eindelijk

Tot iemand eindelijk

Moya De Feyter

Uitgeverij: Vrijdag

 

Spelen met taal, maar veel geserreerder dan Radna Fabias (zie hierboven), kenmerkt de debuutbundel van Moya De Feyter. De gedichten zijn rustiger, bedachtzamer maar niet minder beeldend. De bundel zit vol existentiële verwijzingen, elementen die eerder een beroep doen op de geest dan op het sentiment. De gedichten 'hangen' als het ware tussen verbeelding en een omschrijving van de realiteit. Ze zijn niet echt, behalve in taal. Sprookjes die wreedheid en verlangen combineren met overwegingen.

Tot iemand eindelijk zich ontpopt en de dichter overblijft.

Moya De Feyter
Nikola, een soort van antenne

Nikola, een soort van antenne

Ruben van Gogh

Uitgeverij: crU

 

Ruben van Gogh
Zelfs een Tibetaan belandt uiteindelijk in zee

Zelfs een Tibetaan belandt uiteindelijk in zee

Edwin de Groot

Uitgeverij: In de Knipscheer

 

Edwin de Groot
nilfisk

nilfisk

Karel ten Haaf

Uitgeverij: Uitgeverij Passage

 

Karel ten Haaf
verdere bijzonderheden

verdere bijzonderheden

Rosalie Hirs

Uitgeverij: Querido

 


 

Rosalie Hirs
houdingen

houdingen

Sylvie Marie

Uitgeverij: Vrijdag

 

Sylvie Marie
Bokalen

Bokalen

Nanne Nauta

Uitgeverij: crU

 

Nanne Nauta
Nolens Handboek

Nolens Handboek

Carl De Strycker & Yves T’Sjoen

Uitgeverij: Poeziecentrum

 

Biografie van Leonard Nolens aan de hand van zijn gepubliceerde bundels en gedichten.

Balans

Balans

Leonard Nolens

Uitgeverij: Querido

 

Leonard Nolens
rekonstruktie/konstruktie

rekonstruktie/konstruktie

sadàexposadà

Uitgeverij: crU

 

Alsof men alles loslaat

Alsof men alles loslaat

Michaël Slory

Uitgeverij: In de Knipscheer

 

Michaël Slory
Staarsonnetten

Staarsonnetten

Jürgen Smit

Uitgeverij: crU

 

Jürgen Smit
huishoudkunde

huishoudkunde

Max Temmerman

Uitgeverij: Vrijdag

 

Max Temmerman
Maris

Maris

Ad Zuiderent

Uitgeverij: Ser J.L. Prop

 

Ad Zuiderent
de zaal van baards!

de zaal van baards!

sadàexposadà

Uitgeverij: crU

 


Over het boek:
de zaal van baards! triomf van de roofkunst de resten van de grote middag. Het boek is de afsluiting van het tweeluik en meer dan alleen een uitbundige liefdesverklaring.

Anderen over de zaal van baards!:

  • Een sensueel gedicht. De lichamelijkheid maakt de woorden tastbaar, of andersom. Lees verder op ooteoote ...
  • ... is de zaal van baards! van sadàexposadà extremer en minder eenvoudig leesbaar dan De Pisaanse Canto’s van Ezra Pound ... Lees verder op Meander-recensies...
  • Puberale porno  (een lezer via Facebook)
  • Zelden zoveel onverholen afkeer opgeroepen, meldt de redactie van LaurensJzCoster bij publicatie van een gedicht uit de bundel via hun dagelijkse nieuwsbrief.

Inloggen / registreren

Ik ben al gebruiker

Voer uw e-mail adres en uw wachtwoord in om u op de website te identificeren.

 

Wachtwoord vergeten?

 

Schakel JavaScript in om gebruik te maken van onze inlogfunctie

Voer uw e-mailadres in en klik op herstellen. Als u met het ingevoerde adres inderdaad al een account heeft bij ons zult u per e-mail een nieuw wachtwoord ontvangen.

Ik wens gebruiker te worden

Registreren Sluit popup